Peristiwa

Monday, May 14, 2012

Bab 17: Kelahiran Mazhab

Bab17.Kelahiran Mazhab

Sukatan Pelajaran Ting.Enam Modular Semester 1

http://www.mediafire.com/view/?18347wjo6ds7wvc

Kerjan Rumah Terancang Mei 2012

Selamat Bercuti & Selamat Menyambut Hari Gawai
http://www.mediafire.com/view/?97a6xyibvyohubp

Bab 20:Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina




Bab 20: Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina Islam
20.1 Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina pada Zaman Nabi Muhammad SAW dan Khulafa al-Rasyidin  

Pembinaan Masjid Nabawi
Pembinaan Masjid Quba’
Khalifah Umar membangunkan kota-kota baru seperti Basrah, Kufah, dan Fustat

20.2 Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina pada Zaman Kerajaan Bani Umaiyah   
Pembinaan masjid yang mempunyai nilai seni yang tinggi seperti masjid Suriah dan masjid Umawi
Pembinaan kota dan pejabat-pejabat kerajaan
Pembinaan bandar seperti bandar Wasit dan kubu-kubu pertahanan
Pembinaan hospital, klinik dan perpustakaan

20.3 Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina pada Zaman Kerajaan Bani Abbasiyah
Pembinaan kota Baghdad dan Dar al-Khilafah
Pembinaan masjid Jami’ al-Mansur (masjid tertua) dan masjid agung di Samara (masjid terbesar)
Pembinaan Bait al-Hikmah
Penubuhan Universiti Nizamiyah
Khalifah al-Makmun membina pusat astronomi
Pembinaan bangunan hospital

20.4 Seni Bina di Nusantara
Seni bina masjid
Seni bina rumah dipengaruhi oleh faktor agama, sosial, dan iklim
Pembinaan istana kota, kubu, dan pusara

20.5 Seni Ukir   
Seni pertukangan tangan
Seni mengukir di dinding masjid dan istana
Ukiran tugu
Seni khat atau kaligrafi

 20.6 Seni Khat      
Dikenali juga sebagai seni kaligrafi
Mempunyai nilai-nilai kehalusan dan kesenian
Mempunyai kaitan dengan tahap peningkatan tamadun
Antara jenis bentuk khat – kufi, nasakh, riq’ah, thuluth, muhaqqaq, ijazah

20.7 Seni Lukis      
Bermotifkan tauhid kepada Allah
Tidak berbentuk lembaga sesuatu yang hidup
Tidak terlalu abstrak sehingga sukar difahami

20.8 Seni Muzik      
Seni suara
Seni yang diharuskan dalam Islam
Kelahiran beberapa tokoh muzik seperti al-farabi, Muhyiddin Ibn Arabi, dan al-Kindi


20.9 Seni Sastera  
Bersumberkan al-Quran dan Hadis
Dihasilkan dalam bentuk puisi (syair dan burdah) dan prosa (kisah/cerita atau biografi)
Lahirnya sasterawan seperti Abu Nawas, Abdullah bin Muqaffa, Abu Tamam,              al-Buhturi dan al-Muktasim
Zaman Abbasiyah prosanya bertemakan kepahlawanan, percintaan, dan pengorbanan.

Bab 19:Kebudayaan dan Kesenian

Bab 19 Ksenian Dan Kebudayaan Bab 19: Kebudayaan dan Kesenian Islam
19.1 Konsep Kebudayaan
►Konsep kebudayaan menurut bahasa Inggeris –culture, kultur (perancis),taqafah(arab)
►Menurut Kamus Dewan -bermaksud keseluruhan cara hidup(merangkumi cara bertindak, berkelakuan, dan berfikir) serta hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau kerohanian sesuatu masyarakat, tamadun, kemajuan akal budi, dan sebagainya
►Menurut Websters New American Dictionary - kebudayaan sebagai semua pengetahuan dan adat kebiasaan daripada golongan manusia
►Pendapat E.B Taylor - sesuatu kesatuan jalinan yg meliputi semua aspek dan setiap kesanggupan yg diperoleh
►Pendapat Agus Salim - persatuan antara budi dan daya menjadi makna yg sejiwa, tidak lagi menerima perubahan atas dua maknanya masing2
►Pendapat Sidi Gazalba - cara berfikir dan cara merasa dalam kehidupan manusia yg membentuk kesatuan sosial dalam suatu ruang dan suatu waktu cara hidup
►Kebudayaan menurut Islam - satu cara hidup yg lahir dan wujud daripada keimanan.

19.2 Ciri-ciri Kebudayaan Islam
►Tidak bertentangan dengan hukum yang ditetapkan Islam
►Tidak melalaikan seseorang
►Mementingkan hubungan baik antara manusia dengan pencipta, manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam

Faktor-faktor yang mencorakkan kebudayaan Islam
►Al-Quran
►Survival Budaya Bercorak Islam
►Budaya akidah-menekankan bahawa kehidupan manusia adalah milik Allah SWT
►Budaya ibadat-menekankan aspek perbuatan tunduk dan kasih
►Budaya akhlak-dibahagikan kpd tiga kategori, iaitu berakhlak dgn Allah, berakhlak sesama manusia dan berakhlak kpd diri sendiri

Kesenian menurut Islam
►Sebahagian daripada kebudayaan
►Bermakna halus, indah atau permai
►Membimbing manusia ke arah konsep tauhid dan pengabdian diri kepada Allah Ciri-ciri Kesenian ►Keindahan
• Keindahan menjadi ciri utama kesenian Islam
• Keindahan bersifat ideal
►Akhlak
• Seni dan akhlak saling berkaitan
►Kepelbagaian dalam kesatuan
• Kesenian dapat memberi sumbangan kepada kesatuan hidup umat Islam
►Hubungan antara agama, etika, dan estetika (seni)
• Agama melahirkan seni. Seni pula harus mengikut garis panduan agama

19.3 Seni Bina
►Merangkumi seni khat, corak geometri, bentuk arabseque, dan bentuk berhias

Ciri-ciri seni bina Islam
►Mempunyai ruang kemasukan cahaya matahari
►Melambangkan keislaman
►Ruang bilik yang terpisah antara lelaki dan wanita
►Sesuai dengan iklim setempat
►Bercirikan keamanan
►Bahan hiasan menonjolkan khat atau kaligrafi Islam
►Kepelbagaian dalam kesatuan

Bab 18 Penjelajahan dan Penerokaan Dalam Islam

Bbab 18 Penjelajahan Dan Penerokaan. BAB 18 Konsep Ilmu BAB 18 Konsep Ilmu

Bab 18: Penjelajahan dan Penerokaan
Pendahuluan  
Tujuan penjelahan Barat – Gospel, Glory, Global
Tujuan penjelajahan Islam – Pembebasan, pengislaman, pengintelektualan

18.1 Konsep Penjelajahan dan Penerokaan      
 Perspektif Islam terhadap konsep penerokaan dan penjelajahan
 Tujuan utama penjelajahan dan penerokaan
Menambahkan keimanan dan ketauhidan kepada Allah SWT
Menambahkan ilmu pengetahuan
Memperoleh pengajaran
Memakmurkan muka bumi
Menyebarkan dakwah

18.2 Kepentingan Penjelajahan dan Penerokaan 
Pembebasan politik
·         Membebaskan masyarakat daripada penindasan yang zalim
Ekonomi
·         Membebaskan masyarakat daripada cengkaman ekonomi kapitalis dan memperkenalkan ekonomi Islam
Kebudayaan
Pengislaman
·         Menyebarkan Islam ke seluruh dunia
Pengintelektualan
·         Menemukan umat Islam dengan pelbagai bidang keilmuan yang baru
Perubatan
Geografi
·         Menerokai bidang geografi melalui aktiviti penjelajahan dan penerokaan
Astronomi

18.3 Hijrah 
Hijrah dan kaitannya dengan penjelajahan dan penerokaan
Titik tolak kepada pembinaan dan pembangunan umat Islam
Mempertingkatkan keyakinan, keimanan, dan kesabaran
Membawa perubahan sosial
Ekonomi umat Islam lebih mantap
Kelahiran tahun hijrah dalam takwim Islam

18.4 Sumbangan Tokoh-Tokoh 
Al-Mas’udi
Faktor-faktor mendorong beliau melakukan penerokaan dan penjelajahan
·         Persekitaran Tanah Arab
·         Kedudukan Semenanjung Tanah Arab di antara jalan perdagangan Timur dan Barat
·         Faktor budaya dan adat istiadat
·         Sikap untuk menandingi pencapaian tamadun Yunani

Sumbangan
Kitab Muruj al-Dhahab, insiklopedia geografi yang lengkap
Menyokong teori Determinisme Alam Sekitar
Mengaitkan fenomena alam semula jadi dengan kehidupan manusia
Memberikan gambaran terperinci fenomena mengenai geografi fizikal serta membuat kajian tentang tanah fay
Membuat penyelidikan tentang flora dan fauna
Memberi sumbangan besar dalam bidang  pelayaran
Mengemukakan pandangan tentang jarak antara benua Eropah dengan benua China

Ibn Battutah

Terdapat empat tahap pengembaraan Ibn Battutah
Sifat dan keperibadian
Tokoh dalam bidang agama
Menguasai beberapa bahasa dan berkemahiran berdiplomasi
Ahli pelayaran dan pengembara

Sumbangan
Mengarang Rihlah Ibn Battutah (pengembaraan Ibn Battutah)
Memberikan persepsi baru kepada bidang geografi dan ekonomi
Pengembaraan beliau menjadi sumber sejarah

Ibn Majid
Digelar ‘singa laut’ kerana kemahirannya belayar di Lautan Hindi
Sumbangan
Menghasilkan sejumlah 25 kitab tentang pelayaran, perjalanan bintang, angin, dan ombak
Tokoh Islam pertama yang mengarang tentang laut
Jurupandu Vasco da Gama

Ibn Hawqal
Ahli pelayaran dan geografi Arab
Dalam pelayaran beliau turut berdakwah dan menjalankan kegiatan perdagangan
Sumbangan
Menghasilkan kitab al-Masalik wa al-Mamalik, sebuah kitab sejarah penulisan  geografi Arab yang popular
Memberi sumbangan dalam bidang pemetaan
Memperbaiki dan menambah hasil kerja tokoh-tokoh terdahulu
Membuat penyelidikan dalam bidang pertanian
Menjalankan kajian geografi di India
Terlibat dalam bidang kartologi iaitu seni melukis dan membuat peta
Memberi sumbangan dalam bidang pelayaran


Bab 16:Pertembungan antara Tamadun Islam dengan Tamadun Dunia

Bab16.PERTEMBUNGAN TAMADUN




Bab 16: Pertembungan antara Tamadun Islam  dengan Tamadun Dunia
Pengenalan
Pertembungan dengan tamadun-tamadun agung seperti tamadun Babylon, tamadun Yunani, tamadun Rom, tamadun Parsi, tamadun Eropah, tamadun China dan tamadun India

16.1 Sumbangan Tamadun Islam Kepada Dunia  
Bidang agama
Bidang undang
·       Undang-undang syariah

Bidang falsafah
Bidang kemasyarakatan
Bidang perubatan
  •  Al-Razi (al-hawi) dan Ibn Sina (al-Qanun)
Bidang ekonomi
Bidang astronomi
Bidang botani
Bidang pelayaran
·       Terciptanya kompas
Taktik dan strategi peperangan
Bidang pertanian
·       Tercipta kincir angin, kain, dan kertas bermutu tinggi
Bidang muzik
Bidang bahasa

Tokoh-tokoh Terkemuka Islam
Ibn Khaldun
Kaedah penyelidikan
Etika ahli sejarah
Sejarah dan masyarakat

Al-Biruni
Sebagai ahli astronomi
·       Teori alam semesta
·       Teori kosmogoni
·       Teori astronomi
·       Teori kalendar dan kronologi
·       Teori tentang matahari

Sebagai ahli sains
·       Bidang geometri arimetik
·       Bidang trigonometri
·       Bidang aritmetik
·       Bidang hidrostastik
·       Bidang mekanik
·       Bidang matematik
·       Bidang geografi

Wednesday, May 9, 2012

Bab 15: Konsep Intelektual dalam Islam

Bab 15 Konsep Intelektual Dalam Islam



Bab 15: Konsep Intelektual dalam Islam

15.1 Pendahuluan    

q  Maksud intelektual –Intelektual bermaksud golongan cerdik pandai atau golongan terpelajar.
q  Bidang ilmu yang diteroka ialah ilmu sains tulen,sains sosial,ilmu agama,dan ilmu bukan agama.
Intelektual menurut Imam al-Ghazali – menegaskn bahawa golongan intelektual akan membentuk masyarakat yg cemerlang.

15.2 Maksud Ilmu  
Maksud ilmu –‘ILM” bermaksud tahu, “alim” bermakna berilmu dan ‘ulama” orang yang berilmu
Ilmu menurut Abdullah Hassan –apa sahaja yg bererti dan berguna
Ilmu menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas –ketibaan makna ke dalam diri seseorang dan ketibaan diri pada makna
Ilmu menurut Yusuf al-Qaradawi –ilmu syariat dan ilmu yang berkaitan dengan pengurusan pembangunan tamadun manusia
Ilmu menurut al-Hajiz –ilmu suatu yang tidak sampai kepada kita sehingga kita menyerahkan diri kepdanya
Ilmu menurut kamus Mu’jam al-Wasit – cahaya anugerah Allah ke dalam hati sesiapa yang dikehendkinya

15.2 Hukum Ilmu     
Unsur-unsur kekal dan tidak berubah
Wahyu-menunjukkan tanda-tanda ilmu Allah dan kebesaranNya, oleh itu manusia disuruh mengkaji alam ini untuk mendapatkan ilmu.

15.3 Kategori Ilmu 
Ilmu hakiki-Ialah ilmu Allah S.W.T yang bersifat qadim, kekal, mutlak, dan tidak berubah
Ilmu idafi -Ialah ilmu yang dianugerahkan Allah s.w.t kepada manusia, para nabi, dan rasikhin bi al-’ilm.
Ilmu seni- muzik dan nyanyian termasuk dalam ilmu badihi
Ilmu daruri-ilmu yang benyak berdasarkan wahyu (al-Quran dan Hadis)
Ilmu istidlali-ilmu yang banyak menggunakan akal

15.4 Sumber Ilmu 
Sumber pertama
·         Al-Quran
Sumber kedua
         Akal – aqli dan fikri
Sumber ketiga
  •          Alam
Teori Ibn Rusyd-Teori kejadian berterusan, emanasi akal tertinggi bukannya bagaimana terjadinya alam tetapi maujudat terletak pada sebab-sebab tertentu iaitu ciptaan Allah dan Allah mencipta alam secara berterusan
Maksud nafs-suatu kejadian yang sempurna dan kekal dan terpisah daripada badan.
Teori ciptaan dan pemeliharaan Tuhan

1.Dalil Jawhar bermaksud semua yang wujud dalam alam ini mengandungi unsur dan setiap unsur itu mengandungi beberapa unsur dan setiap unsur dibahagi kepada yang lebih kecil.

15.5 Kaedah Ilmu    
Maksud kaedah ilmu- merupakan cara untuk memahami fenomena alam dan manusia serta berkaitan dengan alam metafizik
Ilmu tasawuf-untuk mendekatkan diri kepada Allah
Ilmu logik-tidak sesuai dijadikan kaedah untuk menentukan kewujudan Tuha
Ilmu sains (tabii) fizik-menggunakan kaedah aruhan yang mengkaji fenomena alam, kehidupan dan kematian manusia, haiwan dan benda yang tidak bernyawa.

15.6 Perkembangan dan Sumbangan Intelektual Islam      
Zaman nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin
·         Akidah
·         Syariah
·         Akhlak

Zaman Bani Umaiyah
·         Ilmu bahasa berkembang
·         Perkembangan ilmu sains dan perubatan
·         Perkembangan ilmu agama
·         Cardova menjadi pusat ilmu pengetahuan
·         Kemunculan Jabir bin Hayyan pakar bidang perubatan kimia

Zaman Abbasiyah
·         Kegiatan ilmiah berkembang pesat
·         Lahir tokoh-tokoh seperti Khawarizmi (matematik dan algebra), al-Razi (perubatan), Al-Kindi, al-Farabi, Ibn Sina (falsafah), Piri Re’is, Haji Khalifah (geografi)
Bab 14 Konsep Pendidikan Islam



Bab 14: Konsep Pendidikan Islam

 14.1 Maksud Pendidikan  

Tarbiyyah-Proses membentuk keperibadiaan manusia dari satu tahap ke satu tahap yang tinggi

Ta’dib-Pembentukan insan yang kamil, beriman, bertakwa, beramal soleh, dan berakhlak mulia

Ta’lim-Proses pemindahan ilmu kepada manusia supaya manusia dapat melaksanakan tugas sebagai khalifah

Irsyad-Petunjuk yang benar ke arah jalan yang lurus untuk kehidupan di dunia

Tadris-Pengajaran yang dilakukan oleh seseorang kepada anak muridnya




14.2 Tujuan Pendidikan  

Tujuan akhir pendidikan islam bertujuan membentuk diri yang sempurna, iaitu meningkatkan jiwa/roh sehingga sampai ke peringkat manusia dapat berhubung dengan Allah.

 Menurut Hasan Langgulung –Manusia mempunyai dua jiwa iaitu manusia yang mempunyai jiwa rendah suka akan perkara-perkara seperti kelazatan,kesedapan dan bersifat menderhaka. Manusia yang mempunyai jiwa tinggi suka kepada pengorbanan,mematuhi akan,meninggikan akhlak dan jiwa ini yang ingin dicapai dalam islam

Tujuan am pendidikan islam adalah membentuk akhlak mulia,mendapatkan keredaan Allah, menyedarkan manusia tentang tanggungjawab,memperlengkap ilmu pengetahuan  supaya dapat menguasai bidang pekerjaan masing-masing dan sebagai persediaan hidup dunia dan akhirat.

Menurut al-Jammali –Tujuan pendidikan dengan  berdasarkan kendungan al-Quran seperti berikut:

1.memperkenalkan kepada manusia akan kedudukannya antara sekalia makhluk dan tanggungjawab individu dalam hidup ini.

2.memperkenalkan kepada manusia akan hubungan-hubungan sosialnya dan tanggungjawabnya dalam ragka suatu sistem sosial

3.memperkenalkan manusia akan makhluk dan mengajaknya akan memahami hikmah penciptaanya

4.memperkenalkan manusia akan pencipta alam sejagat ini



14.3 Konsep Pendidikan Islam

Berasaskan roh, akal, dan jasad
Proses pendidikan sepanjang hayat
Kebebasan kepada semua untuk mendapatkan pendidikan
Proses universal tanpa sempadan
Didasarkan tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah


14.4 Pendidikan Zaman Nabi Muhammad SAW  

Berasaskan akidah, akhlak, dan syariah
Peringkat awal penyampaian ilmu secara sulit
Setelah tiga tahun dakwah dilakukan secara terbuka
Selepas Hijrah, pendidikan dilakukan di masjid seperti masjid Quba’ dan masjid Nabawi
Pendidikan untuk wanita juga diberi perhatian


14.5 Pendidikan Zaman Khulafa al-Rasyidin    
Syaidina Abu Bakar mengumpulkan ayat-ayat suci al-Quran
Pendidikan dan kegiatan dakwah berpusat di masjid
Khalifah Umar al-Khattab menjadikan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi dan memperkenalkan takwim Islam
Khalifah Uthman membukukan al-Quran yang dikenali mashraf Uthmani
Khalifah Ali menerbitkan buku tatabahasa Arab. Pendidikan awal kanak-kanak dijalankan di khuttab


14.6 Pendidikan Zaman Kerajaan Bani Umaiyah    
Masjid sebagai institusi pendidikan
Bermulanya penganalisisan terhadap al-Quran dan Hadis
Muncul ilmu tatabahasa (nahu dan saraf) -  terciptanya tanda-tanda bunyi seperti dhammah, kasrah, dan fathah
Pendidikan di istana dikhaskan untuk anak-anak khalifah dan anak-anak golongan bangsawan
Penubuhan khuttab
Sistem pembelajaran secara halaqah


14.7 Pendidikan Zaman Abbasiyah     
Pembinaan sekolah yang pertama
Pendidikan percuma, biasiswa, dan tenaga pengajar dibayar gaji
Sistem pembelajaran rasmi dan tidak rasmi
Mendirikan universiti al-hikmah di Baghdad dan Universiti Darul Hikmah di Kaherah
Bait al-Hikmah dijadikan pusat penterjemahan


14.8 Pendidikan Islam di Nusantara dan Tanah Melayu             
Kegiatan dakwah dijalankan oleh orang Arab atau Parsi, India dan China
Istana, masjid, madrasah, surau, dan rumah ulama menjadi pusat pengajian
Pengenalan sistem tulisan jawi
Pesantren – Jawa dan Madura
Pondok – berasal dari Pattani

14.9 Pendidikan di Acheh Sebelum Abad ke-18                            
Institusi Dayah
Rangkang
Meunasah atau madrasah
Penubuhan Balai Setia Hukama
Masjid Baitul Rahman dijadikan Jamiah Baiturrahman Universiti Baiturrahma

Sunday, May 6, 2012

Bab 13: Pembangunan Ekonomi Islam

BAB 13 Pembangunan Ekonomi Islam



Bab 13: Pembangunan Ekonomi dalam Islam



13.1 Ciri-ciri dan Konsep Pembangunan Islam

Bersifat komprehensif

Konsep kesyukuran dan keadilan

Hak-hak semula jadi yang sama

Diimbangi batasan moral dan undang-undang

Menyediakan keperluan hidup

 Prinsip keutamaan




13.2 Pembangunan Ekonomi  



Mata wang Islam

·         Sebelum Islam – wang Rom dan Parsi digunakan

·         Khalifah Ali b. Abi Talib memperkenalkan mata wang dirham Islam

·         Khalifah Abdul Malik b. Marwan mencipta dinar emas





Bank Islam

·         Bank Pembangunan Islam ditubuhkan di Jeddah

·         Bank Komersial Islam pertama ialah bank Islam Dubai

·         Bank Islam Malaysia berteraskan syariah Islam




13.3 Perdagangan di Nusantara

Melaka



Pusat perdagangan rempah dan logam



Kemasukan barangan daripada China



Kedatangan saudagar-saudagar Koromandel, Arab, dan Parsi



Menggunakan sistem mata wang dan sistem sukatan



Aktiviti perdagangan berdasarkan Undang-undang Laut Melaka dan Hukum Kanun Undang-undang Melaka


Acheh


Terkenal sebagai pusat pengeluaran rempah dan pelabuhan entrepot
Kepelbagaian aktiviti ekonomi

Thursday, May 3, 2012

Bab 12:Konsep Ekonomi Islam

Bab 12 Konsep Ekonomi Islam


Bab 12: Konsep Ekonomi Islam



12.1 Definisi Ekonomi Islam



►Definisi ekonomi Islam

          – ilmu tentang kehidupan manusia yang selaras dengan tuntutan syariah

          -sains sosial yang mengkaji masalah-masalah ekonomi satu golongan masyarakat           yang berpegang kepada nilai-nilai islam



►Definisi al-Qaradhawy

·        Perkara-perkara yang tetap dan beku/iaitu telah ditetapkan dalam Al-Quran dan wajib dipatuhi

·        Perkara-perkara yang dapat berubah sesuai dengan perkembangan atau sistem pengurusan

  



12.2 Asas-asas Ekonomi Islam



►Konsep Tauhid-merangkumi hubungan antara manusia dengan tuhan (llah),hubungan manusia dengan manusia dengan alam sekeliling



►Konsep Rububiyah-menekankan sifat Allah sebagai penguasa membuat peraturan yang bertujuan menjaga dan menampung kehidupan makhluk demi kebahagiaan dunia dan akhirat.



►Konsep Tazkiyah-membentuk kesucian jiwa dan ketinggian akhlak melalui pemberian harta dengan mengeluarkan zakat dan bersedekah




12.3 Prinsip Asas Ekonomi



►Prinsip Asas

·        Maksud prinsip asas – bermaksud suatu ketetapan yang tidak berubah dan tiak boleh diubah dalam apa jua keadaan,

·        Hak milik sebenar ialah Allah SWT

·        Hak milik khusus (individu)

·        Hak milik umum (masyarakat dan negara)

·        Kefahaman Istikhlaf-iaiatu konsep pemberian harta oleh Allah untuk manusia menguruskannya

·        Prinsip asas ekonomi Islam mengikut Afzal-ur-Rahman –iaitu:

i.kebebasan individu

ii.hak terhadap harta

iii.ketidaksamaan ekonomi dalam batasan semula jadi

iv.keamanan sosial

v.keselamatan sosial

vi.pengagihan kekayaan secara meluas

vii.Larangan mengumpulkan kekayaan

viii.Larangan terhadap institusi antisosial

ix.Kebajikan individu dan masyarakat



►Aktiviti ekonomi yang diharuskan

-         Riba,udi,melacur,membazir,menipu timbangan dan sukatan,menjual barang-barang yang belum dimiliki atau yang belum wujud  dan lain-lain aktiviti yang boleh merosak,merbahaya dan mengganggu keselamatan fizikal,psikologi,mental kecualai dalam keadaan terpaksa



►Aktiviti ekonomi yang diharuskan

·        Barangan keluaran-mesti bersih,suci,berguna,tidak mudarat

·        Proses pengeluaran-tanpa penipuan,penganiayaan,penindasan serta menjaga hak dan kebajikan pekerja

·        Proses penggunaan-elak sifat boros,membazir dan bakhil



►Kawalan dari pihak berkuasa

1.     Tujuanya untuk mewujudkan keseimbangan dan keadilan dari segi agihan harta individu dan memberi jaminan bahawa setiap anggota masy mendapat keperluan hidup minimum.

2.     Mengelakkan penyelewangan dan manipulasi, monopoli



12.4 Baitulmal     



Pelaksanaan baitulmal pada zaman  Khulafa al-Rasyidin

a.Saidina Umar al-Khattab

-Menubuhkan “Diwan” iaitu Jabatan Perbendaharaan Negara untuk mengawal urusan pentadbiran ke atas harta tersebut

-Kota Madinah sebagai pusat pentadbiran Baitulmal

-Menubuhkan cawangan-cawangan baitulmal di wilayah-wilayah lain

-Sumber baitulmal dari zakat,jizyah,kharaj,usyur,ghanimah,al-fay

b.Zaman Khalifah Uthman

-Dituduh dituduh menyalahguna harta Baitulmal

c.Khalifah Ali

-enggan menggunakan wang Baitulmal untuk tujuan peperagan



►Pelaksanaan baitulmal pada zaman Bani Umaiyah

-Punca pendapatan baitulmal dari Kharaj,Jizyah,Zakat,Usyur,Fay dan Ghanimah

-Umar Abdul Aziz jalankan dasar berjimat cermat,menjaakan beberapa projek besar seperti membuka ladang-ladang baru,membina dan membaiki saluran paip air,membina jalan raya,menyerahkan kekayaan dan barang kemas isteri kepada Baitulmal



►Pelaksanaan baitulmal di Sepanyol

-cukai jizyah dikenakan ke atas kaum zimmi

-sumer lain spt harta rampasan perang,cukai kharaj,hasil pertanian,hasil industri



►Pelaksanaan baitulmal pada zaman Bani Abbasiyah

-Abu Al-Abbas al-Saffah-menggunakan wang baitulmal untuk ketenteraan

-Abu Jaafar-petani dikenakan cukai kharaj, pedagan dan cukai usyur,urusan kewangan negara diurus dan dikawal kerajaan pusat

-Al-mahdi-menubuhkan Jabatan Akauntan Negara,memperkenalkan sistem Muqasamah,mengenakan cukai perniagaa  di pasar dan kedai

-Harun Al-Rasyid-baitulmal kaya dan berjaya memainkan perananya dalam pelbagai aspek



12.5 Zakat



►Zakat Fitrah –diwajibkan ke atas orang-orang islam setiap tahun

►Zakat harta-zakat yang dikeluarkan oleh mereka yang mempunyai harta tertentu dengan kadar yang ditetapkan syarak

►Zakat ternakan dan pertanian



►Zakat emas dan perak



►Zakat wang simpanan



►Zakat saham dan zakat pendapatan



►Zakat perniagaan



►Zakat pada zaman Bani Umaiyah



►Zakat pada zaman Bani Abbasiyah





12.6 Kharaj



►Maksud kharaj – bermaksud ufti tetapi dalam islam bermaksud cukai tanah



►Kharaj muqasamah dan kharaj wazifah



►Kharaj pada zaman Khulafa al-Rasyidin



►Kharaj pada zaman Bani Umaiyah

·        Diwan al-Kharaj

·        Khatib al-Kharaj



12.7 Jizyah



►Maksud jizyah – ganti rugi atau balasan terjadap kebaikan dan keburukan,juga cukai perlindungan ke atas golongan bukan islam



►Jizyah secara baik/aman dan jizyah secara paksa



►Pelaksanaan jizyah pada zaman nabi Muhammad SAW dan Khulafa al-Rasyidin



►Pelaksanaan jizyah pada zaman Bani Umaiyah