Monday, May 14, 2012
Kerjan Rumah Terancang Mei 2012
Selamat Bercuti & Selamat Menyambut Hari Gawai
http://www.mediafire.com/view/?97a6xyibvyohubp
Bab 20:Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina
Bab 20: Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina Islam
20.1 Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina
pada Zaman Nabi Muhammad SAW dan Khulafa al-Rasyidin
►Pembinaan Masjid Nabawi
►Pembinaan Masjid Quba’►Khalifah Umar membangunkan kota-kota baru seperti Basrah, Kufah, dan Fustat
20.2 Pencapaian dan Sumbangan Seni Bina pada Zaman Kerajaan Bani Umaiyah
►Pembinaan masjid yang mempunyai nilai seni yang tinggi seperti masjid Suriah dan masjid Umawi
►Pembinaan kota dan pejabat-pejabat kerajaan
►Pembinaan bandar seperti bandar Wasit dan kubu-kubu pertahanan
►Pembinaan hospital, klinik dan perpustakaan
20.3 Pencapaian
dan Sumbangan Seni Bina pada Zaman Kerajaan Bani Abbasiyah
►Pembinaan kota Baghdad dan Dar
al-Khilafah►Pembinaan masjid Jami’ al-Mansur (masjid tertua) dan masjid agung di Samara (masjid terbesar)
►Pembinaan Bait al-Hikmah
►Penubuhan Universiti Nizamiyah
►Khalifah al-Makmun membina pusat astronomi
►Pembinaan bangunan hospital
20.4 Seni Bina di Nusantara
►Seni bina masjid
►Seni bina rumah dipengaruhi oleh faktor agama, sosial, dan iklim
►Pembinaan istana kota, kubu, dan pusara
20.5 Seni Ukir
►Seni pertukangan tangan►Seni mengukir di dinding masjid dan istana
►Ukiran tugu
►Seni khat atau kaligrafi
►Mempunyai nilai-nilai kehalusan dan kesenian
►Mempunyai kaitan dengan tahap peningkatan tamadun
►Antara jenis bentuk khat – kufi, nasakh, riq’ah, thuluth, muhaqqaq, ijazah
20.7 Seni
Lukis
►Bermotifkan tauhid kepada Allah►Tidak berbentuk lembaga sesuatu yang hidup
►Tidak terlalu abstrak sehingga sukar difahami
20.8 Seni
Muzik
►Seni suara►Seni yang diharuskan dalam Islam
►Kelahiran beberapa tokoh muzik seperti al-farabi, Muhyiddin Ibn Arabi, dan al-Kindi
►Bersumberkan al-Quran dan Hadis
►Dihasilkan dalam bentuk puisi (syair dan burdah) dan prosa (kisah/cerita atau biografi)
►Lahirnya sasterawan seperti Abu Nawas, Abdullah bin Muqaffa, Abu Tamam, al-Buhturi dan al-Muktasim
►Zaman Abbasiyah prosanya bertemakan kepahlawanan, percintaan, dan pengorbanan.
Bab 19:Kebudayaan dan Kesenian
Bab 19 Ksenian Dan Kebudayaan
Bab 19: Kebudayaan dan Kesenian Islam
19.1 Konsep Kebudayaan
►Konsep kebudayaan menurut bahasa Inggeris –culture, kultur (perancis),taqafah(arab)
►Menurut Kamus Dewan -bermaksud keseluruhan cara hidup(merangkumi cara bertindak, berkelakuan, dan berfikir) serta hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau kerohanian sesuatu masyarakat, tamadun, kemajuan akal budi, dan sebagainya
►Menurut Websters New American Dictionary - kebudayaan sebagai semua pengetahuan dan adat kebiasaan daripada golongan manusia
►Pendapat E.B Taylor - sesuatu kesatuan jalinan yg meliputi semua aspek dan setiap kesanggupan yg diperoleh
►Pendapat Agus Salim - persatuan antara budi dan daya menjadi makna yg sejiwa, tidak lagi menerima perubahan atas dua maknanya masing2
►Pendapat Sidi Gazalba - cara berfikir dan cara merasa dalam kehidupan manusia yg membentuk kesatuan sosial dalam suatu ruang dan suatu waktu cara hidup
►Kebudayaan menurut Islam - satu cara hidup yg lahir dan wujud daripada keimanan.
19.2 Ciri-ciri Kebudayaan Islam
►Tidak bertentangan dengan hukum yang ditetapkan Islam
►Tidak melalaikan seseorang
►Mementingkan hubungan baik antara manusia dengan pencipta, manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam
Faktor-faktor yang mencorakkan kebudayaan Islam
►Al-Quran
►Survival Budaya Bercorak Islam
►Budaya akidah-menekankan bahawa kehidupan manusia adalah milik Allah SWT
►Budaya ibadat-menekankan aspek perbuatan tunduk dan kasih
►Budaya akhlak-dibahagikan kpd tiga kategori, iaitu berakhlak dgn Allah, berakhlak sesama manusia dan berakhlak kpd diri sendiri
Kesenian menurut Islam
►Sebahagian daripada kebudayaan
►Bermakna halus, indah atau permai
►Membimbing manusia ke arah konsep tauhid dan pengabdian diri kepada Allah Ciri-ciri Kesenian ►Keindahan
• Keindahan menjadi ciri utama kesenian Islam
• Keindahan bersifat ideal
►Akhlak
• Seni dan akhlak saling berkaitan
►Kepelbagaian dalam kesatuan
• Kesenian dapat memberi sumbangan kepada kesatuan hidup umat Islam
►Hubungan antara agama, etika, dan estetika (seni)
• Agama melahirkan seni. Seni pula harus mengikut garis panduan agama
19.3 Seni Bina
►Merangkumi seni khat, corak geometri, bentuk arabseque, dan bentuk berhias
Ciri-ciri seni bina Islam
►Mempunyai ruang kemasukan cahaya matahari
►Melambangkan keislaman
►Ruang bilik yang terpisah antara lelaki dan wanita
►Sesuai dengan iklim setempat
►Bercirikan keamanan
►Bahan hiasan menonjolkan khat atau kaligrafi Islam
►Kepelbagaian dalam kesatuan
19.1 Konsep Kebudayaan
►Konsep kebudayaan menurut bahasa Inggeris –culture, kultur (perancis),taqafah(arab)
►Menurut Kamus Dewan -bermaksud keseluruhan cara hidup(merangkumi cara bertindak, berkelakuan, dan berfikir) serta hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau kerohanian sesuatu masyarakat, tamadun, kemajuan akal budi, dan sebagainya
►Menurut Websters New American Dictionary - kebudayaan sebagai semua pengetahuan dan adat kebiasaan daripada golongan manusia
►Pendapat E.B Taylor - sesuatu kesatuan jalinan yg meliputi semua aspek dan setiap kesanggupan yg diperoleh
►Pendapat Agus Salim - persatuan antara budi dan daya menjadi makna yg sejiwa, tidak lagi menerima perubahan atas dua maknanya masing2
►Pendapat Sidi Gazalba - cara berfikir dan cara merasa dalam kehidupan manusia yg membentuk kesatuan sosial dalam suatu ruang dan suatu waktu cara hidup
►Kebudayaan menurut Islam - satu cara hidup yg lahir dan wujud daripada keimanan.
19.2 Ciri-ciri Kebudayaan Islam
►Tidak bertentangan dengan hukum yang ditetapkan Islam
►Tidak melalaikan seseorang
►Mementingkan hubungan baik antara manusia dengan pencipta, manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam
Faktor-faktor yang mencorakkan kebudayaan Islam
►Al-Quran
►Survival Budaya Bercorak Islam
►Budaya akidah-menekankan bahawa kehidupan manusia adalah milik Allah SWT
►Budaya ibadat-menekankan aspek perbuatan tunduk dan kasih
►Budaya akhlak-dibahagikan kpd tiga kategori, iaitu berakhlak dgn Allah, berakhlak sesama manusia dan berakhlak kpd diri sendiri
Kesenian menurut Islam
►Sebahagian daripada kebudayaan
►Bermakna halus, indah atau permai
►Membimbing manusia ke arah konsep tauhid dan pengabdian diri kepada Allah Ciri-ciri Kesenian ►Keindahan
• Keindahan menjadi ciri utama kesenian Islam
• Keindahan bersifat ideal
►Akhlak
• Seni dan akhlak saling berkaitan
►Kepelbagaian dalam kesatuan
• Kesenian dapat memberi sumbangan kepada kesatuan hidup umat Islam
►Hubungan antara agama, etika, dan estetika (seni)
• Agama melahirkan seni. Seni pula harus mengikut garis panduan agama
19.3 Seni Bina
►Merangkumi seni khat, corak geometri, bentuk arabseque, dan bentuk berhias
Ciri-ciri seni bina Islam
►Mempunyai ruang kemasukan cahaya matahari
►Melambangkan keislaman
►Ruang bilik yang terpisah antara lelaki dan wanita
►Sesuai dengan iklim setempat
►Bercirikan keamanan
►Bahan hiasan menonjolkan khat atau kaligrafi Islam
►Kepelbagaian dalam kesatuan
Bab 18 Penjelajahan dan Penerokaan Dalam Islam
Bbab 18 Penjelajahan Dan Penerokaan.
BAB 18 Konsep Ilmu
BAB 18 Konsep Ilmu
Bab 18: Penjelajahan dan Penerokaan
Pendahuluan
►Tujuan penjelahan Barat – Gospel, Glory, Global
►Tujuan penjelajahan Islam – Pembebasan, pengislaman, pengintelektualan
Perspektif
Islam terhadap konsep penerokaan dan penjelajahan
Tujuan utama
penjelajahan dan penerokaan
►Menambahkan keimanan dan ketauhidan kepada Allah SWT
►Menambahkan ilmu pengetahuan
►Memperoleh pengajaran
►Memakmurkan muka bumi
►Menyebarkan dakwah
· Membebaskan masyarakat daripada penindasan yang zalim
►Ekonomi
· Membebaskan masyarakat daripada cengkaman ekonomi kapitalis dan memperkenalkan ekonomi Islam
►Kebudayaan
►Pengislaman
· Menyebarkan Islam ke seluruh dunia
►Pengintelektualan
· Menemukan umat Islam dengan pelbagai bidang keilmuan yang baru
►Perubatan
►Geografi
· Menerokai bidang geografi melalui aktiviti penjelajahan dan penerokaan
►Astronomi
►Titik tolak kepada pembinaan dan pembangunan umat Islam
►Mempertingkatkan keyakinan, keimanan, dan kesabaran
►Membawa perubahan sosial
►Ekonomi umat Islam lebih mantap
►Kelahiran tahun hijrah dalam takwim Islam
►Faktor-faktor mendorong beliau melakukan penerokaan dan penjelajahan
· Persekitaran Tanah Arab
· Kedudukan Semenanjung Tanah Arab di antara jalan perdagangan Timur dan Barat
· Faktor budaya dan adat istiadat
· Sikap untuk menandingi pencapaian tamadun Yunani
►Menyokong teori Determinisme Alam Sekitar
►Mengaitkan fenomena alam semula jadi dengan kehidupan manusia
►Memberikan gambaran terperinci fenomena mengenai geografi fizikal serta membuat kajian tentang tanah fay
►Membuat penyelidikan tentang flora dan fauna
►Memberi sumbangan besar dalam bidang pelayaran
►Mengemukakan pandangan tentang jarak antara benua Eropah dengan benua China
►Terdapat empat tahap pengembaraan Ibn Battutah
Sifat dan keperibadian
►Tokoh dalam bidang agama
►Menguasai beberapa bahasa dan berkemahiran berdiplomasi
►Ahli pelayaran dan pengembara
►Memberikan persepsi baru kepada bidang geografi dan ekonomi
►Pengembaraan beliau menjadi sumber sejarah
Sumbangan
►Menghasilkan sejumlah 25 kitab tentang pelayaran, perjalanan bintang, angin, dan ombak
►Tokoh Islam pertama yang mengarang tentang laut
►Jurupandu Vasco da Gama
►Dalam pelayaran beliau turut berdakwah dan menjalankan kegiatan perdagangan
Sumbangan
►Menghasilkan kitab al-Masalik wa al-Mamalik, sebuah kitab sejarah penulisan geografi Arab yang popular
►Memberi sumbangan dalam bidang pemetaan
►Memperbaiki dan menambah hasil kerja tokoh-tokoh terdahulu
►Membuat penyelidikan dalam bidang pertanian
►Menjalankan kajian geografi di India
►Terlibat dalam bidang kartologi iaitu seni melukis dan membuat peta
►Memberi sumbangan dalam bidang pelayaran
Bab 18: Penjelajahan dan Penerokaan
Pendahuluan
►Tujuan penjelahan Barat – Gospel, Glory, Global
►Tujuan penjelajahan Islam – Pembebasan, pengislaman, pengintelektualan
18.1 Konsep
Penjelajahan dan Penerokaan
►Menambahkan keimanan dan ketauhidan kepada Allah SWT
►Menambahkan ilmu pengetahuan
►Memperoleh pengajaran
►Memakmurkan muka bumi
►Menyebarkan dakwah
18.2
Kepentingan Penjelajahan dan Penerokaan
►Pembebasan politik· Membebaskan masyarakat daripada penindasan yang zalim
►Ekonomi
· Membebaskan masyarakat daripada cengkaman ekonomi kapitalis dan memperkenalkan ekonomi Islam
►Kebudayaan
►Pengislaman
· Menyebarkan Islam ke seluruh dunia
►Pengintelektualan
· Menemukan umat Islam dengan pelbagai bidang keilmuan yang baru
►Perubatan
►Geografi
· Menerokai bidang geografi melalui aktiviti penjelajahan dan penerokaan
►Astronomi
18.3
Hijrah
Hijrah dan
kaitannya dengan penjelajahan dan penerokaan►Titik tolak kepada pembinaan dan pembangunan umat Islam
►Mempertingkatkan keyakinan, keimanan, dan kesabaran
►Membawa perubahan sosial
►Ekonomi umat Islam lebih mantap
►Kelahiran tahun hijrah dalam takwim Islam
18.4 Sumbangan
Tokoh-Tokoh
Al-Mas’udi►Faktor-faktor mendorong beliau melakukan penerokaan dan penjelajahan
· Persekitaran Tanah Arab
· Kedudukan Semenanjung Tanah Arab di antara jalan perdagangan Timur dan Barat
· Faktor budaya dan adat istiadat
· Sikap untuk menandingi pencapaian tamadun Yunani
Sumbangan
►Kitab Muruj al-Dhahab, insiklopedia
geografi yang lengkap►Menyokong teori Determinisme Alam Sekitar
►Mengaitkan fenomena alam semula jadi dengan kehidupan manusia
►Memberikan gambaran terperinci fenomena mengenai geografi fizikal serta membuat kajian tentang tanah fay
►Membuat penyelidikan tentang flora dan fauna
►Memberi sumbangan besar dalam bidang pelayaran
►Mengemukakan pandangan tentang jarak antara benua Eropah dengan benua China
Ibn Battutah
►Terdapat empat tahap pengembaraan Ibn Battutah
Sifat dan keperibadian
►Tokoh dalam bidang agama
►Menguasai beberapa bahasa dan berkemahiran berdiplomasi
►Ahli pelayaran dan pengembara
Sumbangan
►Mengarang Rihlah Ibn Battutah (pengembaraan
Ibn Battutah)►Memberikan persepsi baru kepada bidang geografi dan ekonomi
►Pengembaraan beliau menjadi sumber sejarah
Ibn Majid
►Digelar ‘singa laut’ kerana kemahirannya
belayar di Lautan HindiSumbangan
►Menghasilkan sejumlah 25 kitab tentang pelayaran, perjalanan bintang, angin, dan ombak
►Tokoh Islam pertama yang mengarang tentang laut
►Jurupandu Vasco da Gama
Ibn Hawqal
►Ahli pelayaran dan geografi Arab►Dalam pelayaran beliau turut berdakwah dan menjalankan kegiatan perdagangan
Sumbangan
►Menghasilkan kitab al-Masalik wa al-Mamalik, sebuah kitab sejarah penulisan geografi Arab yang popular
►Memberi sumbangan dalam bidang pemetaan
►Memperbaiki dan menambah hasil kerja tokoh-tokoh terdahulu
►Membuat penyelidikan dalam bidang pertanian
►Menjalankan kajian geografi di India
►Terlibat dalam bidang kartologi iaitu seni melukis dan membuat peta
►Memberi sumbangan dalam bidang pelayaran
Bab 16:Pertembungan antara Tamadun Islam dengan Tamadun Dunia
Bab16.PERTEMBUNGAN TAMADUN
Pertembungan dengan tamadun-tamadun agung seperti tamadun Babylon, tamadun Yunani, tamadun Rom, tamadun Parsi, tamadun Eropah, tamadun China dan tamadun India
►Bidang undang
· Undang-undang syariah
►Bidang falsafah
►Bidang kemasyarakatan
►Bidang perubatan
►Bidang astronomi
►Bidang botani
►Bidang pelayaran
· Terciptanya kompas
►Taktik dan strategi peperangan
►Bidang pertanian
· Tercipta kincir angin, kain, dan kertas bermutu tinggi
Tokoh-tokoh Terkemuka Islam
Ibn Khaldun
►Kaedah penyelidikan
►Etika ahli sejarah
►Sejarah dan masyarakat
· Teori alam semesta
· Teori kosmogoni
· Teori astronomi
· Teori kalendar dan kronologi
· Teori tentang matahari
►Sebagai ahli sains
· Bidang geometri arimetik
· Bidang trigonometri
· Bidang aritmetik
· Bidang hidrostastik
· Bidang mekanik
· Bidang matematik
· Bidang geografi
Bab
16: Pertembungan antara Tamadun Islam
dengan Tamadun Dunia
Pengenalan Pertembungan dengan tamadun-tamadun agung seperti tamadun Babylon, tamadun Yunani, tamadun Rom, tamadun Parsi, tamadun Eropah, tamadun China dan tamadun India
16.1 Sumbangan Tamadun Islam Kepada Dunia
►Bidang
agama ►Bidang undang
· Undang-undang syariah
►Bidang falsafah
►Bidang kemasyarakatan
►Bidang perubatan
- Al-Razi
(al-hawi) dan Ibn Sina (al-Qanun)
►Bidang astronomi
►Bidang botani
►Bidang pelayaran
· Terciptanya kompas
►Taktik dan strategi peperangan
►Bidang pertanian
· Tercipta kincir angin, kain, dan kertas bermutu tinggi
►Bidang
muzik
►Bidang
bahasaTokoh-tokoh Terkemuka Islam
Ibn Khaldun
►Kaedah penyelidikan
►Etika ahli sejarah
►Sejarah dan masyarakat
Al-Biruni
►Sebagai
ahli astronomi· Teori alam semesta
· Teori kosmogoni
· Teori astronomi
· Teori kalendar dan kronologi
· Teori tentang matahari
►Sebagai ahli sains
· Bidang geometri arimetik
· Bidang trigonometri
· Bidang aritmetik
· Bidang hidrostastik
· Bidang mekanik
· Bidang matematik
· Bidang geografi
Wednesday, May 9, 2012
Bab 15: Konsep Intelektual dalam Islam
Bab 15 Konsep Intelektual Dalam Islam
15.1 Pendahuluan
q ►Maksud intelektual –Intelektual bermaksud golongan cerdik pandai atau golongan terpelajar.
q Bidang ilmu yang diteroka ialah ilmu sains tulen,sains sosial,ilmu agama,dan ilmu bukan agama.
Intelektual menurut Imam al-Ghazali – menegaskn bahawa golongan intelektual akan membentuk masyarakat yg cemerlang.
►Ilmu menurut Abdullah Hassan –apa sahaja yg bererti dan berguna
►Ilmu menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas –ketibaan makna ke dalam diri seseorang dan ketibaan diri pada makna
►Ilmu menurut Yusuf al-Qaradawi –ilmu syariat dan ilmu yang berkaitan dengan pengurusan pembangunan tamadun manusia
►Ilmu menurut al-Hajiz –ilmu suatu yang tidak sampai kepada kita sehingga kita menyerahkan diri kepdanya
►Ilmu menurut kamus Mu’jam al-Wasit – cahaya anugerah Allah ke dalam hati sesiapa yang dikehendkinya
►Wahyu-menunjukkan tanda-tanda ilmu Allah dan kebesaranNya, oleh itu manusia disuruh mengkaji alam ini untuk mendapatkan ilmu.
►Ilmu idafi -Ialah ilmu yang dianugerahkan Allah s.w.t kepada manusia, para nabi, dan rasikhin bi al-’ilm.
►Ilmu seni- muzik dan nyanyian termasuk dalam ilmu badihi
►Ilmu daruri-ilmu yang benyak berdasarkan wahyu (al-Quran dan Hadis)
►Ilmu istidlali-ilmu yang banyak menggunakan akal
15.4 Sumber Ilmu
►Sumber pertama
· Al-Quran
►Sumber kedua
Akal – aqli dan fikri
►Sumber ketiga
►Maksud nafs-suatu kejadian yang sempurna dan kekal dan terpisah daripada badan.
►Teori ciptaan dan pemeliharaan Tuhan
1.Dalil Jawhar bermaksud semua yang wujud dalam alam ini mengandungi unsur dan setiap unsur itu mengandungi beberapa unsur dan setiap unsur dibahagi kepada yang lebih kecil.
►Ilmu tasawuf-untuk mendekatkan diri kepada Allah
►Ilmu logik-tidak sesuai dijadikan kaedah untuk menentukan kewujudan Tuha
►Ilmu sains (tabii) fizik-menggunakan kaedah aruhan yang mengkaji fenomena alam, kehidupan dan kematian manusia, haiwan dan benda yang tidak bernyawa.
15.6 Perkembangan dan Sumbangan Intelektual Islam
►Zaman nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin
· Akidah
· Syariah
· Akhlak
►Zaman Bani Umaiyah
· Ilmu bahasa berkembang
· Perkembangan ilmu sains dan perubatan
· Perkembangan ilmu agama
· Cardova menjadi pusat ilmu pengetahuan
· Kemunculan Jabir bin Hayyan pakar bidang perubatan kimia
►Zaman Abbasiyah
· Kegiatan ilmiah berkembang pesat
· Lahir tokoh-tokoh seperti Khawarizmi (matematik dan algebra), al-Razi (perubatan), Al-Kindi, al-Farabi, Ibn Sina (falsafah), Piri Re’is, Haji Khalifah (geografi)
Bab 15: Konsep Intelektual dalam Islam
15.1 Pendahuluan
q ►Maksud intelektual –Intelektual bermaksud golongan cerdik pandai atau golongan terpelajar.
q Bidang ilmu yang diteroka ialah ilmu sains tulen,sains sosial,ilmu agama,dan ilmu bukan agama.
Intelektual menurut Imam al-Ghazali – menegaskn bahawa golongan intelektual akan membentuk masyarakat yg cemerlang.
15.2 Maksud
Ilmu
►Maksud ilmu –‘ILM” bermaksud tahu, “alim”
bermakna berilmu dan ‘ulama” orang yang berilmu►Ilmu menurut Abdullah Hassan –apa sahaja yg bererti dan berguna
►Ilmu menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas –ketibaan makna ke dalam diri seseorang dan ketibaan diri pada makna
►Ilmu menurut Yusuf al-Qaradawi –ilmu syariat dan ilmu yang berkaitan dengan pengurusan pembangunan tamadun manusia
►Ilmu menurut al-Hajiz –ilmu suatu yang tidak sampai kepada kita sehingga kita menyerahkan diri kepdanya
►Ilmu menurut kamus Mu’jam al-Wasit – cahaya anugerah Allah ke dalam hati sesiapa yang dikehendkinya
15.2 Hukum
Ilmu
►Unsur-unsur kekal dan tidak berubah►Wahyu-menunjukkan tanda-tanda ilmu Allah dan kebesaranNya, oleh itu manusia disuruh mengkaji alam ini untuk mendapatkan ilmu.
15.3 Kategori
Ilmu
►Ilmu hakiki-Ialah ilmu Allah S.W.T yang bersifat qadim, kekal, mutlak, dan tidak
berubah►Ilmu idafi -Ialah ilmu yang dianugerahkan Allah s.w.t kepada manusia, para nabi, dan rasikhin bi al-’ilm.
►Ilmu seni- muzik dan nyanyian termasuk dalam ilmu badihi
►Ilmu daruri-ilmu yang benyak berdasarkan wahyu (al-Quran dan Hadis)
►Ilmu istidlali-ilmu yang banyak menggunakan akal
15.4 Sumber Ilmu
►Sumber pertama
· Al-Quran
►Sumber kedua
Akal – aqli dan fikri
►Sumber ketiga
-
Alam
►Maksud nafs-suatu kejadian yang sempurna dan kekal dan terpisah daripada badan.
►Teori ciptaan dan pemeliharaan Tuhan
1.Dalil Jawhar bermaksud semua yang wujud dalam alam ini mengandungi unsur dan setiap unsur itu mengandungi beberapa unsur dan setiap unsur dibahagi kepada yang lebih kecil.
15.5 Kaedah
Ilmu
►Maksud kaedah ilmu- merupakan cara untuk
memahami fenomena alam dan manusia serta berkaitan dengan alam metafizik►Ilmu tasawuf-untuk mendekatkan diri kepada Allah
►Ilmu logik-tidak sesuai dijadikan kaedah untuk menentukan kewujudan Tuha
►Ilmu sains (tabii) fizik-menggunakan kaedah aruhan yang mengkaji fenomena alam, kehidupan dan kematian manusia, haiwan dan benda yang tidak bernyawa.
15.6 Perkembangan dan Sumbangan Intelektual Islam
►Zaman nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin
· Akidah
· Syariah
· Akhlak
►Zaman Bani Umaiyah
· Ilmu bahasa berkembang
· Perkembangan ilmu sains dan perubatan
· Perkembangan ilmu agama
· Cardova menjadi pusat ilmu pengetahuan
· Kemunculan Jabir bin Hayyan pakar bidang perubatan kimia
►Zaman Abbasiyah
· Kegiatan ilmiah berkembang pesat
· Lahir tokoh-tokoh seperti Khawarizmi (matematik dan algebra), al-Razi (perubatan), Al-Kindi, al-Farabi, Ibn Sina (falsafah), Piri Re’is, Haji Khalifah (geografi)
Bab 14 Konsep Pendidikan Islam
14.1 Maksud
Pendidikan
►Menurut Hasan Langgulung –Manusia
mempunyai dua jiwa iaitu manusia yang mempunyai jiwa rendah suka akan
perkara-perkara seperti kelazatan,kesedapan dan bersifat menderhaka. Manusia
yang mempunyai jiwa tinggi suka kepada pengorbanan,mematuhi akan,meninggikan
akhlak dan jiwa ini yang ingin dicapai dalam islam
►Kebebasan kepada semua untuk mendapatkan pendidikan
►Proses universal tanpa sempadan
►Didasarkan tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah
14.4
Pendidikan Zaman Nabi Muhammad SAW
►Setelah tiga tahun dakwah dilakukan secara terbuka
►Selepas Hijrah, pendidikan dilakukan di masjid seperti masjid Quba’ dan masjid Nabawi
►Pendidikan untuk wanita juga diberi perhatian
14.5
Pendidikan Zaman Khulafa al-Rasyidin
►Syaidina Abu Bakar mengumpulkan ayat-ayat suci al-Quran
►Pendidikan dan kegiatan dakwah berpusat di masjid
►Khalifah Umar al-Khattab menjadikan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi dan memperkenalkan takwim Islam
►Khalifah Uthman membukukan al-Quran yang dikenali mashraf Uthmani
►Khalifah Ali menerbitkan buku tatabahasa Arab. Pendidikan awal kanak-kanak dijalankan di khuttab
14.6
Pendidikan Zaman Kerajaan Bani Umaiyah
►Masjid sebagai institusi pendidikan
►Bermulanya penganalisisan terhadap al-Quran dan Hadis
►Muncul ilmu tatabahasa (nahu dan saraf) - terciptanya tanda-tanda bunyi seperti dhammah, kasrah, dan fathah
►Pendidikan di istana dikhaskan untuk anak-anak khalifah dan anak-anak golongan bangsawan
►Penubuhan khuttab
►Sistem pembelajaran secara halaqah
14.7
Pendidikan Zaman Abbasiyah
►Pembinaan sekolah yang pertama
►Pendidikan percuma, biasiswa, dan tenaga pengajar dibayar gaji
►Sistem pembelajaran rasmi dan tidak rasmi
►Mendirikan universiti al-hikmah di Baghdad dan Universiti Darul Hikmah di Kaherah
►Bait al-Hikmah dijadikan pusat penterjemahan
►Istana, masjid, madrasah, surau, dan rumah ulama menjadi pusat pengajian
►Pengenalan sistem tulisan jawi
►Rangkang
►Meunasah atau madrasah
►Penubuhan Balai Setia Hukama
►Masjid Baitul Rahman dijadikan Jamiah Baiturrahman Universiti Baiturrahma
Bab 14: Konsep Pendidikan Islam
►Tarbiyyah-Proses membentuk keperibadiaan manusia dari satu
tahap ke satu tahap yang tinggi
►Ta’dib-Pembentukan insan yang kamil, beriman, bertakwa,
beramal soleh, dan berakhlak mulia
►Ta’lim-Proses pemindahan ilmu kepada
manusia supaya manusia dapat melaksanakan tugas sebagai khalifah
►Irsyad-Petunjuk yang benar ke arah jalan yang lurus
untuk kehidupan di dunia
►Tadris-Pengajaran yang dilakukan oleh seseorang kepada
anak muridnya
14.2 Tujuan
Pendidikan
►Tujuan akhir pendidikan islam bertujuan
membentuk diri yang sempurna, iaitu meningkatkan jiwa/roh sehingga sampai ke
peringkat manusia dapat berhubung dengan Allah.
Tujuan am
pendidikan islam adalah membentuk akhlak mulia,mendapatkan keredaan Allah,
menyedarkan manusia tentang tanggungjawab,memperlengkap ilmu pengetahuan supaya dapat menguasai bidang pekerjaan
masing-masing dan sebagai persediaan hidup dunia dan akhirat.
►Menurut al-Jammali –Tujuan pendidikan
dengan berdasarkan kendungan al-Quran
seperti berikut:
1.memperkenalkan
kepada manusia akan kedudukannya antara sekalia makhluk dan tanggungjawab
individu dalam hidup ini.
2.memperkenalkan
kepada manusia akan hubungan-hubungan sosialnya dan tanggungjawabnya dalam
ragka suatu sistem sosial
3.memperkenalkan
manusia akan makhluk dan mengajaknya akan memahami hikmah penciptaanya
4.memperkenalkan
manusia akan pencipta alam sejagat ini
14.3 Konsep
Pendidikan Islam
►Berasaskan roh, akal, dan jasad
►Proses pendidikan sepanjang hayat►Kebebasan kepada semua untuk mendapatkan pendidikan
►Proses universal tanpa sempadan
►Didasarkan tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah
►Berasaskan akidah, akhlak, dan syariah
►Peringkat awal penyampaian ilmu secara
sulit►Setelah tiga tahun dakwah dilakukan secara terbuka
►Selepas Hijrah, pendidikan dilakukan di masjid seperti masjid Quba’ dan masjid Nabawi
►Pendidikan untuk wanita juga diberi perhatian
►Syaidina Abu Bakar mengumpulkan ayat-ayat suci al-Quran
►Pendidikan dan kegiatan dakwah berpusat di masjid
►Khalifah Umar al-Khattab menjadikan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi dan memperkenalkan takwim Islam
►Khalifah Uthman membukukan al-Quran yang dikenali mashraf Uthmani
►Khalifah Ali menerbitkan buku tatabahasa Arab. Pendidikan awal kanak-kanak dijalankan di khuttab
►Masjid sebagai institusi pendidikan
►Bermulanya penganalisisan terhadap al-Quran dan Hadis
►Muncul ilmu tatabahasa (nahu dan saraf) - terciptanya tanda-tanda bunyi seperti dhammah, kasrah, dan fathah
►Pendidikan di istana dikhaskan untuk anak-anak khalifah dan anak-anak golongan bangsawan
►Penubuhan khuttab
►Sistem pembelajaran secara halaqah
►Pembinaan sekolah yang pertama
►Pendidikan percuma, biasiswa, dan tenaga pengajar dibayar gaji
►Sistem pembelajaran rasmi dan tidak rasmi
►Mendirikan universiti al-hikmah di Baghdad dan Universiti Darul Hikmah di Kaherah
►Bait al-Hikmah dijadikan pusat penterjemahan
14.8 Pendidikan Islam di Nusantara dan Tanah Melayu
►Kegiatan dakwah dijalankan oleh orang Arab
atau Parsi, India dan China►Istana, masjid, madrasah, surau, dan rumah ulama menjadi pusat pengajian
►Pengenalan sistem tulisan jawi
►Pesantren – Jawa dan Madura
►Pondok – berasal dari Pattani
14.9 Pendidikan di Acheh Sebelum Abad ke-18
►Institusi Dayah►Rangkang
►Meunasah atau madrasah
►Penubuhan Balai Setia Hukama
►Masjid Baitul Rahman dijadikan Jamiah Baiturrahman Universiti Baiturrahma
Sunday, May 6, 2012
Bab 13: Pembangunan Ekonomi Islam
BAB 13 Pembangunan Ekonomi Islam
►Hak-hak semula jadi yang sama
►Menyediakan keperluan hidup
►Prinsip keutamaan
Bab 13: Pembangunan Ekonomi dalam Islam
13.1 Ciri-ciri dan Konsep Pembangunan Islam
►Bersifat komprehensif
►Konsep kesyukuran dan keadilan
►Hak-hak semula jadi yang sama
►Diimbangi batasan moral dan undang-undang
►Menyediakan keperluan hidup
13.2 Pembangunan Ekonomi
►Mata wang Islam
·
Sebelum Islam – wang Rom dan Parsi digunakan
·
Khalifah Ali b. Abi Talib memperkenalkan mata wang
dirham Islam
·
Khalifah Abdul Malik b. Marwan mencipta dinar emas
►Bank Islam
·
Bank Pembangunan Islam ditubuhkan di Jeddah
·
Bank Komersial Islam pertama ialah bank Islam
Dubai
·
Bank Islam Malaysia berteraskan syariah Islam
13.3 Perdagangan di Nusantara
Melaka
►Pusat perdagangan rempah dan logam
►Kemasukan barangan daripada China
►Kedatangan saudagar-saudagar Koromandel,
Arab, dan Parsi
►Menggunakan sistem mata wang dan sistem
sukatan
►Aktiviti perdagangan berdasarkan Undang-undang
Laut Melaka dan Hukum Kanun Undang-undang Melaka
Acheh
►Terkenal sebagai pusat pengeluaran rempah dan
pelabuhan entrepot
►Kepelbagaian aktiviti ekonomi
Thursday, May 3, 2012
Bab 12:Konsep Ekonomi Islam
Bab 12 Konsep Ekonomi Islam
Bab 12: Konsep Ekonomi Islam
12.1 Definisi Ekonomi Islam
►Definisi ekonomi Islam
– ilmu tentang kehidupan
manusia yang selaras dengan tuntutan syariah
-sains sosial yang mengkaji
masalah-masalah ekonomi satu golongan masyarakat yang berpegang kepada nilai-nilai islam
►Definisi al-Qaradhawy
·
Perkara-perkara yang tetap dan
beku/iaitu telah ditetapkan dalam Al-Quran dan wajib dipatuhi
·
Perkara-perkara yang dapat
berubah sesuai dengan perkembangan atau sistem pengurusan
12.2 Asas-asas Ekonomi Islam
►Konsep Tauhid-merangkumi hubungan antara manusia dengan tuhan
(llah),hubungan manusia dengan manusia dengan alam sekeliling
►Konsep Rububiyah-menekankan sifat Allah sebagai penguasa membuat peraturan
yang bertujuan menjaga dan menampung kehidupan makhluk demi kebahagiaan dunia
dan akhirat.
►Konsep Tazkiyah-membentuk kesucian jiwa dan ketinggian akhlak melalui
pemberian harta dengan mengeluarkan zakat dan bersedekah
12.3 Prinsip Asas Ekonomi
►Prinsip Asas
·
Maksud prinsip asas – bermaksud
suatu ketetapan yang tidak berubah dan tiak boleh diubah dalam apa jua keadaan,
·
Hak milik sebenar ialah Allah SWT
·
Hak milik khusus (individu)
·
Hak milik umum (masyarakat dan
negara)
·
Kefahaman Istikhlaf-iaiatu
konsep pemberian harta oleh Allah untuk manusia menguruskannya
·
Prinsip asas ekonomi Islam
mengikut Afzal-ur-Rahman –iaitu:
i.kebebasan individu
ii.hak terhadap harta
iii.ketidaksamaan ekonomi dalam batasan semula
jadi
iv.keamanan sosial
v.keselamatan sosial
vi.pengagihan kekayaan secara meluas
vii.Larangan mengumpulkan kekayaan
viii.Larangan terhadap institusi antisosial
ix.Kebajikan individu dan masyarakat
►Aktiviti ekonomi yang diharuskan
-
Riba,udi,melacur,membazir,menipu
timbangan dan sukatan,menjual barang-barang yang belum dimiliki atau yang belum
wujud dan lain-lain aktiviti yang boleh
merosak,merbahaya dan mengganggu keselamatan fizikal,psikologi,mental kecualai
dalam keadaan terpaksa
►Aktiviti ekonomi yang diharuskan
·
Barangan keluaran-mesti
bersih,suci,berguna,tidak mudarat
·
Proses pengeluaran-tanpa
penipuan,penganiayaan,penindasan serta menjaga hak dan kebajikan pekerja
·
Proses penggunaan-elak sifat
boros,membazir dan bakhil
►Kawalan dari pihak berkuasa
1.
Tujuanya untuk mewujudkan
keseimbangan dan keadilan dari segi agihan harta individu dan memberi jaminan
bahawa setiap anggota masy mendapat keperluan hidup minimum.
2.
Mengelakkan penyelewangan dan
manipulasi, monopoli
12.4 Baitulmal
►Pelaksanaan baitulmal pada zaman
Khulafa al-Rasyidin
a.Saidina Umar al-Khattab
-Menubuhkan “Diwan” iaitu Jabatan Perbendaharaan Negara untuk mengawal
urusan pentadbiran ke atas harta tersebut
-Kota Madinah sebagai pusat pentadbiran Baitulmal
-Menubuhkan cawangan-cawangan baitulmal di wilayah-wilayah lain
-Sumber baitulmal dari zakat,jizyah,kharaj,usyur,ghanimah,al-fay
b.Zaman Khalifah Uthman
-Dituduh
dituduh menyalahguna harta Baitulmal
c.Khalifah Ali
-enggan menggunakan wang Baitulmal untuk tujuan peperagan
►Pelaksanaan baitulmal pada zaman Bani Umaiyah
-Punca
pendapatan baitulmal dari Kharaj,Jizyah,Zakat,Usyur,Fay dan Ghanimah
-Umar Abdul Aziz jalankan dasar berjimat cermat,menjaakan beberapa projek
besar seperti membuka ladang-ladang baru,membina dan membaiki saluran paip
air,membina jalan raya,menyerahkan kekayaan dan barang kemas isteri kepada
Baitulmal
►Pelaksanaan baitulmal di Sepanyol
-cukai jizyah dikenakan ke atas kaum zimmi
-sumer lain spt harta rampasan perang,cukai kharaj,hasil pertanian,hasil
industri
►Pelaksanaan baitulmal pada zaman Bani Abbasiyah
-Abu Al-Abbas al-Saffah-menggunakan wang baitulmal untuk ketenteraan
-Abu Jaafar-petani dikenakan cukai kharaj, pedagan dan cukai usyur,urusan
kewangan negara diurus dan dikawal kerajaan pusat
-Al-mahdi-menubuhkan Jabatan Akauntan Negara,memperkenalkan sistem
Muqasamah,mengenakan cukai perniagaa di
pasar dan kedai
-Harun Al-Rasyid-baitulmal kaya dan berjaya memainkan perananya dalam
pelbagai aspek
12.5 Zakat
►Zakat Fitrah –diwajibkan ke atas orang-orang islam setiap tahun
►Zakat harta-zakat yang dikeluarkan oleh mereka yang mempunyai harta
tertentu dengan kadar yang ditetapkan syarak
►Zakat ternakan dan pertanian
►Zakat emas dan perak
►Zakat wang simpanan
►Zakat saham dan zakat pendapatan
►Zakat perniagaan
►Zakat pada zaman Bani Umaiyah
►Zakat pada zaman Bani Abbasiyah
12.6 Kharaj
►Maksud kharaj – bermaksud ufti tetapi dalam islam bermaksud cukai tanah
►Kharaj muqasamah dan kharaj wazifah
►Kharaj pada zaman Khulafa al-Rasyidin
►Kharaj pada zaman Bani Umaiyah
·
Diwan al-Kharaj
·
Khatib al-Kharaj
12.7 Jizyah
►Maksud jizyah – ganti rugi atau balasan terjadap kebaikan dan
keburukan,juga cukai perlindungan ke atas golongan bukan islam
►Jizyah secara baik/aman dan jizyah secara paksa
►Pelaksanaan jizyah pada zaman nabi Muhammad SAW dan Khulafa al-Rasyidin
►Pelaksanaan jizyah pada zaman Bani Umaiyah
Subscribe to:
Posts (Atom)