Bab 14: Konsep Pendidikan Islam
►Tarbiyyah-Proses membentuk keperibadiaan manusia dari satu
tahap ke satu tahap yang tinggi
►Ta’dib-Pembentukan insan yang kamil, beriman, bertakwa,
beramal soleh, dan berakhlak mulia
►Ta’lim-Proses pemindahan ilmu kepada
manusia supaya manusia dapat melaksanakan tugas sebagai khalifah
►Irsyad-Petunjuk yang benar ke arah jalan yang lurus
untuk kehidupan di dunia
►Tadris-Pengajaran yang dilakukan oleh seseorang kepada
anak muridnya
14.2 Tujuan
Pendidikan
►Tujuan akhir pendidikan islam bertujuan
membentuk diri yang sempurna, iaitu meningkatkan jiwa/roh sehingga sampai ke
peringkat manusia dapat berhubung dengan Allah.
Tujuan am
pendidikan islam adalah membentuk akhlak mulia,mendapatkan keredaan Allah,
menyedarkan manusia tentang tanggungjawab,memperlengkap ilmu pengetahuan supaya dapat menguasai bidang pekerjaan
masing-masing dan sebagai persediaan hidup dunia dan akhirat.
►Menurut al-Jammali –Tujuan pendidikan
dengan berdasarkan kendungan al-Quran
seperti berikut:
1.memperkenalkan
kepada manusia akan kedudukannya antara sekalia makhluk dan tanggungjawab
individu dalam hidup ini.
2.memperkenalkan
kepada manusia akan hubungan-hubungan sosialnya dan tanggungjawabnya dalam
ragka suatu sistem sosial
3.memperkenalkan
manusia akan makhluk dan mengajaknya akan memahami hikmah penciptaanya
4.memperkenalkan
manusia akan pencipta alam sejagat ini
14.3 Konsep
Pendidikan Islam
►Berasaskan roh, akal, dan jasad
►Proses pendidikan sepanjang hayat►Kebebasan kepada semua untuk mendapatkan pendidikan
►Proses universal tanpa sempadan
►Didasarkan tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah
►Berasaskan akidah, akhlak, dan syariah
►Peringkat awal penyampaian ilmu secara
sulit►Setelah tiga tahun dakwah dilakukan secara terbuka
►Selepas Hijrah, pendidikan dilakukan di masjid seperti masjid Quba’ dan masjid Nabawi
►Pendidikan untuk wanita juga diberi perhatian
►Syaidina Abu Bakar mengumpulkan ayat-ayat suci al-Quran
►Pendidikan dan kegiatan dakwah berpusat di masjid
►Khalifah Umar al-Khattab menjadikan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi dan memperkenalkan takwim Islam
►Khalifah Uthman membukukan al-Quran yang dikenali mashraf Uthmani
►Khalifah Ali menerbitkan buku tatabahasa Arab. Pendidikan awal kanak-kanak dijalankan di khuttab
►Masjid sebagai institusi pendidikan
►Bermulanya penganalisisan terhadap al-Quran dan Hadis
►Muncul ilmu tatabahasa (nahu dan saraf) - terciptanya tanda-tanda bunyi seperti dhammah, kasrah, dan fathah
►Pendidikan di istana dikhaskan untuk anak-anak khalifah dan anak-anak golongan bangsawan
►Penubuhan khuttab
►Sistem pembelajaran secara halaqah
►Pembinaan sekolah yang pertama
►Pendidikan percuma, biasiswa, dan tenaga pengajar dibayar gaji
►Sistem pembelajaran rasmi dan tidak rasmi
►Mendirikan universiti al-hikmah di Baghdad dan Universiti Darul Hikmah di Kaherah
►Bait al-Hikmah dijadikan pusat penterjemahan
14.8 Pendidikan Islam di Nusantara dan Tanah Melayu
►Kegiatan dakwah dijalankan oleh orang Arab
atau Parsi, India dan China►Istana, masjid, madrasah, surau, dan rumah ulama menjadi pusat pengajian
►Pengenalan sistem tulisan jawi
►Pesantren – Jawa dan Madura
►Pondok – berasal dari Pattani
14.9 Pendidikan di Acheh Sebelum Abad ke-18
►Institusi Dayah►Rangkang
►Meunasah atau madrasah
►Penubuhan Balai Setia Hukama
►Masjid Baitul Rahman dijadikan Jamiah Baiturrahman Universiti Baiturrahma
No comments:
Post a Comment