Peristiwa

Sunday, January 25, 2015

Pusing Balik....Draf 1 Tulis Pengenalan Biar Jelas

Cikgu dah semak beberapa draf pertama para pelajar, tulis pengenalan sudah menjadi masalah. Tak apa sekurang-kurangnya anda dah cuba membuat dan menulis...ini yang penting dari duduk ternganga dan masa berlalu...Tahniah bagi yang sudah ada draf...

Kenapa salah?

Dalam pengenalan perkara ini harus di beri perhatian sebelum yang lain-lain:


*Mampu memperkenalkan idea awal tajuk yang dipilih
*Memperlihatkan perkaitan yg rapat dgn tajuk
*Isu atau persoalan yang dipilih perlu diekploitasi dgn baik
*Berkeupayaan merangsang, memberi pemahaman, penjelasan dan minat kpd audiens
*Dipersembahkan dgn gaya yg menarik

Contoh
Tema: Pendidikan
Tajuk: Pendidikan "Mengaji" dalam kalangan masyarakat Melayu Islam di Kampung..........dari tahun....hingga....
Cuba pelajar kenalpasti apakah isu utama essei ini? tentulah 'mengaji'....jadikan ini sebagai poko/idea utama pengenalan.
Contoh:
                Masyarakat Melayu islam sejak dari dahulu menitikberatkan pendidikan awal agama terhadap kanak-kanak. Pendidikan ini dikenali dalam kalangan masyarakat sebagai "mengaji". Mengaji bermaksud satu proses pengajaran dan pembelajaran yang diperoleh daripada seorang tokoh/guru yang mahir mengajar muquaddam dan Al-Quran di rumah tokoh tersebut. Kajian ini akan...................

Contoh pengenalan yang kurang mantap:
Alamak!!! terlupa pulak bawa contoh, tunggu esok cikgu snap contoh yang kurang tepat  :
Tajuk: Undang-Undang Adat Kaum Bidayuh di.........dari....hingga...

Isu utama atau fokus utama dalam kajian ini adalah mengenai undang-undang adat masyarakat Bidayuh. Maka jadikan ini sebagai keutamaan anda dengan memperkenalkan apakah undang-undang adat secara umum, mungkin juga definisi undang-undang adat (disini anda sudah boleh memberikan sumber rujukan anda). Dari penjelasan yang umum tentang undang-undang adat, bawa perbincangan kepada aspek lebih khusus iaitu undang-undat adat kaum Bidayuh. Selepas itu barulah anda masukkan kampung ini masih mengamalkan undang-undang adat untuk menyelesaikan masalah. Nah! Di sini barulah anda menjelaskan apa yang hendak dijalankan dalam penyelidikan anda. Kajian ini akan menyelidiki........(nyatakan apakah hasrat anda)

Penulisan pelajar di atas memfokuskan kepada Kampung itu bukan kepada Undang-Undang tersebut yang sepatutnya menjadi isi pengenalan. 

Perhatikan pula pada objektif yang pertama. Apa yang tak kena?
Mengetahui asal-usul sejarah awal kampung.....bukan objektif utama anda sebab anda tidak mengkaji asal-usul kampung sebaliknya anda mengkaji adat. Maka lebih sesuai jika adat itu yang menjadi objektif untuk dicapai. Objektig kedua jika diteliti mengandungi 2 objektif, adalah lebih baik objektif ini diasingkan iaitu contoh-contoh undang-undang dan cara-cara pelaksanaan. Objektif yang ketiga pula tidak sesuai jika sesuai pun apakah pengukuran untuk mengetahui penerimaan orang kampung terhadap undang-undang tersebut?





No comments:

Post a Comment